Το γιαούρτι στην καλοκαιρινή διατροφή

 

H κατανάλωση γιαουρτιού φαίνεται να συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση του μέσου όρου ζωής, σύμφωνα με μελέτες. Θα λέγαμε, λοιπόν, ότι ο καθένας από εμάς έχει ανάγκη από ένα γιαούρτι την ημέρα, είτε σαν κολατσιό είτε σαν συμπλήρωμα του κυρίως γεύματος.

 

Το γιαούρτι στην καλοκαιρινή διατροφή

Ελαφρύ και δροσιστικό, με φρούτα ή δημητριακά, σκέτο ή με μέλι, ως πρωινό ή βραδινό γεύμα, το γιαούρτι είναι η εύκολη λύση για όλες τις ώρες. Η ικανότητά του να διατηρεί όλα τα πλεονεκτήματα του γάλακτος ενώ παράλληλα να ελαχιστοποιεί τα μειονεκτήματά του το καθιστούν απαραίτητο στο τραπέζι κάθε οικογένειας.

Άλλωστε, σύμφωνα με στατιστικές μελέτες, η κατανάλωση γιαουρτιού φαίνεται να συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση του μέσου όρου ζωής. 

Ο Kώδικας Τροφίμων ορίζει ως γιαούρτι το προϊόν που προκύπτει από την πήξη του νωπού γάλακτος (αγελάδας, προβάτου κ.λ.π ) με την επίδραση καλλιέργειας ζύμης.

Η ζύμωση γίνεται με την καλλιέργεια των βακτηρίων Lactobacillus και Streptococcus. Η όξινη γεύση του, χαρακτηριστική ιδιότητά του, οφείλεται στα βακτήρια αυτά, τα οποία αλλάζουν τη γεύση, χωρίς να στερούν όμως τη θρεπτική αξία του αρχικού προϊόντος, του γάλακτος.

Γι΄ αυτό και το γιαούρτι όχι μόνο συστήνεται, αλλά ορισμένες φορές επιβάλλεται στην καθημερινή διατροφή μικρών και μεγάλων.

Το γάλα, παρά τη μεγάλη θρεπτική του αξία μπορεί να προκαλέσει αλλεργικές επιδράσεις, κυρίως στα παιδιά και βρέφη με έλλειψη της λακτάσης, ενός ενζύμου απαραίτητου για τη διάσπαση της λακτόζης από τον ανθρώπινο οργανισμό.

Επίσης, πιστεύεται ότι κατά την πέψη των πρωτεϊνών του, δημιουργούνται αλλεργιογόνες ουσίες που ευθύνονται για διάρροια &και ‘κράμπες’ στο στομάχι. Με τη βοήθεια των βακτηριδίων, ένα μέρος της λακτόζης μετατρέπεται σε γαλακτικό οξύ κάνοντας το γιαούρτι ανεκτό από τον οργανισμό των μωρών με έλλειψη λακτάσης.

Οι πρωτείνες του γάλακτος, επίσης, παθαίνουν μερική διάσπαση βοηθώντας τον μεταβολισμό τους από το πεπτικό σύστημα που ακόμα διαμορφώνεται. Συνεπώς, το γιαούρτι δεν αποτελεί μόνο την πιο δροσιστική πηγή πρωτεϊνών αλλά και την πιο εύκολα αφομοιώσιμη στα βρέφη και τα παιδιά.

Το γιαούρτι δεν είναι απλά ένα υποκατάστατο του γάλακτος, αλλά ένα ολοκληρωμένο γεύμα που δίνει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε. Έτσι λοιπόν, από το γιαούρτι παίρνουμε βιταμίνη Α η οποία είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη και την καλή όραση.

Παίρνουμε ακόμα βιταμίνη D, έναν σύμμαχο κατά της ραχίτιδας και της οστεοπόρωσης, βιταμίνη C η οποία έχει αντιγηραντικές ικανότητες, καθώς και τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του νευρικού συστήματος και τον ομαλό μεταβολισμό.

Εδώ έχουμε το εξής φαινόμενο: Με την επεξεργασία του γάλακτος μειώνεται η βιταμίνη Β12, ενώ αυξάνεται η Β6. Η περιεκτικότητα των άλλων βιταμινών συμπλέγματος της βιταμίνης Β παραμένει σταθερή.

Το γιαούρτι επίσης είναι πλούσιο σε ασβέστιο και φώσφορο, δύο ουσίες που δίνονται με τέτοιο τρόπο ώστε να αφομοιώνονται πιο εύκολα από τον οργανισμό. Ένα κεσεδάκι γιαούρτι περιέχει το 1/3 της ποσότητας ασβεστίου από όση χρειαζόμαστε καθημερινά και πρωτεΐνες σε ανάλογη ποσότητα με το γάλα.

Αυτή η ποσότητα φαίνεται ότι μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο κολπίτιδων στις γυναίκες, πρόβλημα που τους καλοκαιρινούς μήνες είναι συχνότερο, λόγω τις θάλασσας και τις άμμου. Στην περίπτωση εμφάνισης του προβλήματος φαίνεται ότι συμβάλλει και στη μείωση των συμπτωμάτων.

Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του γιαουρτιού είναι η συμβολή του στην καλή υγεία του δέρματος. Τόσο η ενζυμική του σύνθεση όσο και οι βιταμίνες που περιέχει αποτρέπουν την οξειδωτική δράση στοιχείων στον οργανισμό μας και με αυτόν τον τρόπο προστατεύεται η κυτταρική μεμβράνη και δερματικά φαινόμενα όπως π.χ.αποτρέπονται οι ρυτίδες.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, που το σώμα μας εκτίθεται για ώρες στην ηλιακή ακτινοβολία.

Τα πλεονεκτήματά του όμως, δεν τελειώνουν εδώ. Πολλές φορές οι ταξιδιώτες με την αλλαγή περιβάλλοντος, την πιθανή κατανάλωση αλλοιωμένων τροφών και την πρόσληψη νερού στα νησιά υποφέρουν από διάρροιες.

Το γιαούρτι λοιπόν βοηθά αποτελεσματικά στην καταπολέμηση της διάρροιας, αφού τα συστατικά του έχουν αντιβιοτική ικανότητα και προστατεύουν τη χλωρίδα του εντέρου από τους διάφορους μικροοργανισμούς.

Σε ένα γραμμμάριο φρέσκου γιαουρτιού υπάρχουν 100 εκατ. φιλικά βακτήρια που προάγουν την άμυνα του πεπτικού συστήματος. Όμως, και κατά τη διάρκεια μιας διάρροιας, το γιαούρτι μπορεί να βοηθήσει τον οργανισμό μας δίνοντάς του όλα τα θρεπτικά συστατικά ώστε να αντεπεξέλθει άριστα στις ανάγκες του και να διατηρήσει το βάρος του.

Θα λέγαμε λοιπόν ότι ο καθένας από εμάς έχει ανάγκη από ένα γιαούρτι την ημέρα, είτε σαν κολατσιό είτε σαν συμπλήρωμα του κυρίως γεύματός του. Άλλωστε, η ποικιλία των γιαουρτιών που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, είναι τόσο μεγάλη ώστε μας επιτρέπει να τρώμε καθημερινά κάτι νέο.

Γράφει: Αντωνίου Παντελής

Καθηγητής Φυσ. Αγωγής

Πηγές: .nutrimed.gr/.iatronet.gr

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s