Μέθοδοι και συμβουλές για να εντοπίσουμε και να αντιμετωπίσουμε τα μαθησιακά κενά

School-photod-2011-132Τα μαθησιακά κενά είναι οι ελλείψεις στην ύλη ή στην κατανόηση κάποιων θεμάτων που οδηγούν τους μαθητές να μην μπορούν να προχωρήσουν στη νέα γνώση και να βελτιωθούν.

Δημιουργούνται όταν ο μαθητής απουσιάζει συχνά από το σχολείο και δεν φροντίζει να καλύψει την ύλη αυτών των μαθημάτων. Πολλές φορές μάλιστα οι μαθητές δεν ζητούν βοήθεια από το γονιό ή το δάσκαλο για κάτι που δεν έχουν καταλάβει. Παράλληλα, δημιουργούνται όταν ο μαθητής δε μελετά με οργάνωση και σύστημα ή παραλείπει εργασίες που έχει για το σχολείο. Πολλοί επίσης μαθητές με την πρώτη δυσκολία της άσκησης τα παρατούν. Αρκετοί γονείς βοηθούν τα παιδιά τους στη μελέτη χωρίς όμως τα καθοδηγούν να φτάσουν μόνα τους στη γνώση αλλά λύνουν τις ασκήσεις. Ενώ σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας μάθησης αποτελεί το γεγονός ο μαθητής να μελετά σε ένα περιβάλλον, όπου δεν είναι απόλυτα συγκεντρωμένος στο διάβασμα του.

Πώς μπορούμε να καταλάβουμε αν  έχεις κενά στα μαθήματα?

Πολλές φορές καθώς προχωρά η ύλη των μαθημάτων αρκετοί μαθητές παρουσιάζουν χαμηλές σχολικές επιδόσεις. Πολλά παιδιά βιώνουν μια αγχώδη κατάσταση και συχνά αντιδρούν όταν θα πρέπει να μελετήσουν πχ. για κάποιο διαγώνισμα. Αν το παιδί έχει κενά σε κάποιο μάθημα, αυτό του προκαλεί φόβο και άγχος που αρκετές φορές οδηγεί σε αποστροφή για το συγκεκριμένο μάθημα.

back-to-school-537x402Με ποιο τρόπο μπορούμε να εντοπίσουμε τα κενά  στα μαθήματα/

  • Αρχικά θα πρέπει να γνωρίζουμε το υλικό καθεμίας τάξης και πώς αυτό εξελίσσεται μέσα στο βιβλίο. Τον πιο σημαντικό ρόλο παίζει η καλή ανάγνωση. Αν ένα παιδί δυσκολεύεται να κάνει ανάγνωση, αργεί να συνδυάσει και να επεξεργαστεί τα δεδομένα, με αποτέλεσμα να διαβάζει και να μην κατανοεί.
  • Στη γλώσσα το παιδί δυσκολεύεται στις ασκήσεις και δεν μπορεί να διακρίνει τα μέρη του λόγου πχ. ποια είναι τα επίθετα, τα ρήματα και σε ποιο χρόνο βρίσκονται, την κλίση των ουσιαστικών.
  • Στην παραγωγή λόγου πολλές φορές παρατηρείται ασυνταξία. Απουσιάζουν βασικοί όροι των προτάσεων
  • Στα μαθηματικά το παιδί δεν μπορεί να λύσει προβλήματα ή πολλαπλασιασμούς, γιατί δεν έχει μάθει τις ιδιότητες των πράξεων και την προπαίδεια.

 

Υπάρχουν τρόποι να αντιμετωπιστούν τα κενά?

Με διάφορους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε ένα παιδί με κενά στο σχολείο. Οι τρόποι αυτοί ποικίλλουν από μαθητή σε μαθητή, εξαιτίας της διαφορετικότητας του παιδιού και του τρόπου αντίληψης του και γι’ αυτό υπάρχουν στρατηγικές μελέτης για κάθε παιδί και σε κάθε μάθημα. Το ερώτημα που προκύπτει στην πορεία είναι μόλις αντιληφθούμε ότι το παιδί έχει κενά, είναι πως θα το καθοδηγήσουμε να μην δημιουργήσει άλλα κενά.

meeting_the_unique_needs_of_gifted_children_within_the_classroomΟ μαθητής θα πρέπει :

  • να μελετά με όρεξη σε ορισμένο χρόνο
  • να ρωτά το δάσκαλο και το γονιό τυχόν απορίες και το ανάποδο, να κάνουμε δηλ. ερωτήσεις για να δούμε αν το παιδί έχει κατανοήσει
  • να είναι συγκεντρωμένος στην παράδοση που γίνεται στο σχολείο και να κρατά σημειώσεις που θα τον βοηθήσουν να μελετήσει αργότερα
  • να κάνει όλες του τις ασκήσεις και επαναλήψεις αν τακτά χρονικά διαστήματα

 

 

Πηγή: http://www.technomeleti.gr/infokids.gr/

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s