Σχολείο χωρίς μαθήματα

Το σχολείο στη Νορβηγία που καταργεί τα παραδοσιακά μαθήματα εδώ και 40 χρόνια Το σχολείο Ringstabekk βρίσκεται λίγο έξω από το Όσλο στη Νορβηγία και έχει καταργήσει τα μαθήματα εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Αυτό σημαίνει πως δεν διδάσκει με τον παραδοσιακό τρόπο αλλά φτιάχνει μόνο του τη διδακτέα ύλη και τη διοχετεύει στα παιδιά χωρίς ωράρια και τάξεις αλλά με εργαστήρια συνεργασίας. Όλα ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1970, όταν οι δάσκαλοι συνειδητοποίησαν ότι οι μαθητές τους είχαν ανάγκη από έναν διαφορετικό τρόπο μάθησης. Οι εκπαιδευτικοί εμπνεύστηκαν από τον Δανό παιδαγωγό  Knud Illeris και τις προοδευτικές ιδέες του για τις διαθεματικές εργασίες. Μέχρι τη δεκαετία του 1980, το σχολείο είχε ήδη προσανατολιστεί σε αυτή την ιδέα και συνεχίζει μέχρι σήμερα, εξελίσσοντάς την. Το σχολείο έχει 425 μαθητές ηλικίας από 13 έως 16 χρόνων. Κάθε ομάδα 4-6 εκπαιδευτικών είναι υπεύθυνη για την εκπαίδευση 60-75 μαθητών.

Οι εκπαιδευτικοί της ομάδας σχεδιάζουν συνεργατικά από εβδομάδα σε εβδομάδα τα πλάνα  διδασκαλίας τους, με βάση το εθνικό πρόγραμμα σπουδών αλλά και το πρόγραμμα του σχολείου. Οι καθηγητές ανταλλάσσουν ιδέες και μοιράζονται εμπειρίες. Και όλοι μαζί φροντίζουν ώστε παρόλο που το σχολείο δεν έχει προκαθορισμένη διδακτέα ύλη, οι μαθητές θα διδαχτούν τα ίδια διεπιστημονικά θέματα. Οι 13χρονοι μαθητές της 8ης τάξης μελετούν συχνά τα φυσικά φαινόμενα. Αντί  όμως  οι εκπαιδευτικοί να τα διδάσκουν ως μαθήματα, κάνουν το εξής: φτιάχνουν μια υποθετική ιστορία όπως για παράδειγμα ότι οι μαθητές θα ανέβουν στο όρος Έβερεστ.

Για να προετοιμαστούν σωστά, θα πρέπει να μελετήσουν χάρτες, τις καιρικές συνθήκες, το κλίμα, να κάνουν μια λίστα με τον εξοπλισμό που χρειάζονται, να υπολογίσουν τον χρόνο που θα χρειαστούν και πολλά άλλα. Ένα άλλο διεπιστημονικό θέμα που διδάσκεται στη 10η τάξη επικεντρώνεται στο περιβάλλον και στη βιωσιμότητα. Αυτό γίνεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Ένας από αυτούς είναι το να δίνονται σε ομάδες μαθητών ένα θέμα της τοπικής αυτοδιοίκησης και οι μαθητές να εργάζονται πάνω σε αυτό ως σύμβουλοι, κάνοντας έρευνες και παράγοντας ίσως και μερικά μοντέλα που θα βοηθήσουν στη διαχείριση των αποβλήτων, της ενέργειας κ.ο.κ.

Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να συνεργαστούν με άλλες ομάδες θετικών επιστημών και στο τέλος να παρουσιάσουν την έκθεσή τους. Οι σύμβουλοι και οι μηχανικοί εντυπωσιάζονται καθώς πολλές φορές οι 15χρονοι μαθητές τούς πληροφορούν και τους ενημερώνουν για νέες τεχνολογίες τις οποίες οι ίδιοι δεν γνωρίζουν. Οι μαθητές εργάζονται σε μικρές ομάδες το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου. Και αυτό γιατί η διαδικασία της μάθησης είναι πιο αποτελεσματική όταν συμβαίνει μεταξύ ατόμων σε μια ομάδα. Οι μαθητές του σχολείου όχι μόνο ανταποκρίνονται στις εθνικές εξετάσεις της Νορβηγίας αλλά σημειώνουν και εξαίρετες επιδόσεις, γεγονός που αποδεικνύει ότι η διεπιστημονική μάθηση είναι παραπάνω από αποτελεσματική.

Εκτός όμως από αποτελεσματική είναι και ευχάριστη. Και μάλιστα τόσο ευχάριστη που πολλοί από τους μαθητές συχνά δεν βγαίνουν με τη θέλησή τους για διάλειμμα, προκειμένου να συνεχίσουν την εργασία τους. Όπως έλεγε και ο κορυφαίος παιδαγωγός και μουσικός Carl Orff, «Είναι γνωστό ότι τα παιδιά δεν συμπαθούν τη μελέτη. Θα προτιμούσαν να παίζουν και εάν έχετε τα ενδιαφέροντά τους στο επίκεντρο, τότε θα τους επιτρέψετε να μαθαίνουν ενώ παίζουν». Πηγή: qz.com [Πηγή: http://www.doctv.gr]ΑΘΗΝΑ ΛΕΒΕΝΤΗ 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s