Σχολείο Όνειρο

– Τα γκράφιτι στους τοίχους «ταξιδεύουν» τους μαθητές στον κόσμο των παραμυθιών

DSC06980

Σε “παραμυθούπολη” έχει μετατραπεί εδώ και τέσσερις μήνες ο αύλειος χώρος του 9ου Δημοτικού Σχολείου στην οδό Σκρα στη Χαλέπα χάρη στο μεράκι και τη φαντασία της διευθύντριας Τριανταφυλλιάς Γιαννουλάκη και τριών νέων παιδιών από τα Χανιά που ασχολούνται με το γκράφιτι. Οι τρεις νέοι είναι ο  Πέτρος Πολυχρονάκης, ο Γιώργος Φραντζεσκάκης και ο Χρήστος Μπεχτσούδης.

Ετσι οι 205 μικροί μαθητές του Δημοτικού την ώρα του διαλείμματος αντί για το κυλικείο μπορούν να δουν το σπίτι των “Χάνσελ και Γκρέτελ”, να “ταξιδέψουν” στο δάσος των Στρουμφ και στο φανταστικό Στρουμφοχωριό καθώς παίζουν στην αυλή, αλλά και να περιπλανηθούν στα γραφικά στενά της παλιάς πόλης ή να πάνε μία διαφορετική βόλτα μέχρι τον φάρο των Χανίων. Φιλοτεχνήθηκε το γκράφιτι με τον φάρο, σύμβολο της πόλης των Χανίων και το μολύβι, σύμβολο του Δημοτικού Σχολείου. Επιπλέον, καλύφθηκε μία μεγάλη επιφάνεια 20 μέτρων(!) δημιουργώντας ένα παραμυθένιο περιβάλλον: Στο φανταστικό αυτό τοπίο, με πολύχρωμα λουλούδια, μαγικά δέντρα και… το χωριό των Στρουμφ, ενώ διακρίνεται ένα ξέφωτο με φόντο τη θάλασσα και χιονισμένα βουνά. Άλλο γκράφιτι απεικονίζει την Υδρόγειο Σφαίρα, στην οποία στηρίζεται ένα καταπράσινο δέντρο, μεταδίδοντας ξεκάθαρα το οικολογικό μήνυμα και την ανάγκη προστασίας του πλανήτη Γη. Δημιουργήθηκε ακόμη ένα παραμυθένιο σκηνικό με σπίτια με κόκκινες κεραμοσκεπές, που παραπέμπουν στον οικισμό με τα εργαστήρια του Αϊ Βασίλη.

Παράλληλα, στον χώρο που τώρα λειτουργεί το κυλικείο του σχολείου φιλοτεχνήθηκε το σπιτάκι του Χάνσελ και της Γκρέτελ!

DSC06978

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Όπως μάς εξήγησε η διευθύντρια του σχολείου, αφού μάς ξενάγησε μαζί με τους τρεις δημιουργούς στα εκπληκτικά γκράφιτι που διακοσμούν τους τοίχους του σχολείου, τα οποία ουσιαστικά αφηγούνται μοναδικές ιστορίες στα παιδιά συμβάλλοντας σε ένα καλύτερο πιο θετικό σχολικό περιβάλλον: «Σε περίοδο οικονομικής κρίσης που βάλλει τις οικογένειες, ο χώρος ενός σχολείου πρέπει να αποτελεί ασπίδα για την ψυχολογία των παιδιών. Η μάθηση μέσω της τέχνης μπορεί να είναι πολυεπίπεδη, διαθεματική, να αγγίξει όλα τα μαθησιακά αντικείμενα, ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα των μαθητών/τριών. Οι διάφορες μορφές της Τέχνης (εικαστικά, μουσική, θέατρο, χορός, λογοτεχνία, τεχνολογία, κ.λπ.) διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στο σύγχρονο σχολείο».

“ΟΝΕΙΡΟ”

Σήμερα, υπάρχει η ανάγκη περισσότερο από ποτέ το σχολείο να είναι ένας χώρος που αποπνέει αισιοδοξία, ασφάλεια και χαρά, μάς λέει η διευθύντρια κα Γιαννουλάκη, εξηγώντας ότι «αυτό ήταν το κίνητρο για να μεταμορφωθεί η αυλή του σχολείου «σε πολύχρωμο όνειρο», όπως την αποκαλούν τα παιδιά».

DSC06975

Πώς όμως ξεκίνησε αυτό το δύσκολο εγχείρημα; «Η δουλειά αυτή άρχισε μέσα στο καλοκαίρι που μας πέρασε και συγκεκριμένα τον Ιούνιο του 2015.

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ

Η ανταπόκριση των μικρών μαθητών, όταν άνοιξαν οι πόρτες του σχολείου και είδαν το τελικό αποτέλεσμα, ήταν πολύ θετική καθώς, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η διευθύντρια του σχολείου: «Οι μαθητές/τριες, ως ενεργοί αποδέκτες των έργων, εκφράζουν την αγάπη τους για τα έργα αυτά, τα αναπαριστούν και τα ζωγραφίζουν και όπως λένε ταξιδεύουν κοιτώντας τα, νιώθουν όμορφα, σα σε παραμύθι… Παράλληλα ο Σύλλογος Διδασκόντων στήριξε αυτό το εγχείρημα από την αρχή, ενθουσιάστηκε με την ιδέα και με το αποτέλεσμα». Μάλιστα η καλή πρακτική του 9ου Δημοτικού φαίνεται πως σιγά – σιγά εξαπλώνεται καθώς ο ο Πέτρος έχει ήδη ξεκινήσει συνεργασία δημιουργίας γκράφιτι στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων. «Το σχολείο του 21ου αιώνα φιλοξενεί την τέχνη στον χώρο του και την αξιοποιεί παιδαγωγικά.

Η τέχνη καλλιεργεί τη δημιουργικότητα και αναπτύσσει τη φαντασία. Η λειτουργική συνεργασία ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς, καλλιτέχνες, ανθρώπους με μεράκι και δοτικότητα αναβαθμίζουν και ενδυναμώνουν την εκπαίδευση» επισημαίνει η κα Γιαννουλάκη, σύμφωνα με την οποία πλέον η καλλιτεχνική έκφραση των παιδιών έχει ξεκινήσει και εντός των τάξεων, όπου τα παιδιά, υποστηριζόμενα από τους/τις εκπαιδευτικούς τους και την επιστημονική ομάδα της Αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου Κρήτης θα διαμορφώσουν το περιβάλλον της τάξης τους. Το όραμα είναι ένα χαρούμενο, αισιόδοξο, ελπιδοφόρο σχολείο, ένα σχολείο που να δίνει έμπνευση στους μαθητές.

Η δυναμική Τέχνης και σχολείου

«Αυτού του είδους οι εικαστικές παρεμβάσεις καλλιεργούν ικανότητες και δεξιότητες των μαθητών/τριών, αναπτύσσουν την αισθητική τους και συμβάλλουν στο να αγαπήσουν οι μαθητές/τριες το σχολείο τους και να συνδεθούν ουσιαστικά μαζί του. Επίσης, μαθαίνουν να υποστηρίζουν και να υποστηρίζονται από ένα πολιτισμένο ανθρωποκεντρικό περιβάλλον. Μακροπρόθεσμα αναπτύσσουν σεβασμό για την περιουσία του Δημοσίου, την οποία μαθαίνουν να φροντίζουν και να σέβονται» τονίζει η διευθύντρια του σχολείου προσθέτοντας ότι: «Η δυναμική Τέχνης και σχολείου δημιουργεί έναν κοινό δρόμο μέσω του οποίου το παιδί και ο νέος άνθρωπος, ως μελλοντικός πολίτης, μπορεί να οδηγηθεί στη βελτίωση της ύπαρξής του. Το προσεγμένο, αρμονικό και καλαίσθητο σχολικό περιβάλλον επιδρά θετικά στην ψυχική διάθεση, βοηθά την παιδαγωγική διαδικασία.

Λειτουργεί ευεργετικά στην ψυχολογία των παιδιών και τους εμπνέει σεβασμό και αξιοπρέπεια. Η Τέχνη στηρίζει την εκπαίδευση και η εκπαίδευση στηρίζεται από την Τέχνη. Άλλωστε και η εκπαίδευση είναι Τέχνη, όπως και η ζωή την οποία υποστηρίζει η εκπαίδευση». Εφημερίδα «Χανιώτικα Νέα», Ελένη Φουντουλάκη, 11/01/2016, σελ. 28-29 http://www.haniotika-nea.gr/
http://xenesglosses.eu/

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s